Kliniska Projekt/Rapporter

Utvärdering av Berardprogrammet AIT,en metod för förbättring av barns koncentration i Maria G:a Stans Stadsdelsförvaltning 2005-07.

Projektet omfattade 6 skolor om totalt 60 elever, 30 I särskild undervisning och 30 elever vid Pedagogiskt Autism-centrum på Södermalm I Stockholm.

Eleverna lottades till två grupper, en interventionsgrupp och en kontrolgrupp om 30 elever i vardera grupp.

Det övergripande målet för projektet var att stimulera elevernas inlärning och generellt, deras skolastiska prestationer.

Projektet gav, inte bara ett antal statistiskt signifikanta förbättringar inom relaterade områden utan, över förväntan, bidrog till att mer än hälften av de elever som genomgått Berard AIT i Särskild Undervisning återfördes till ordinarie undervisning. Detta trots att, enligt rapport från Skolverket, det är ovanligt att elever i Särskild Undervisning återförs till normalklass.

Rapporten finns att läsa via följande länk:

https://ki.se/media/85264/download?attachment

2021 gjordes en uppföljningsrapport som finns att läsa på:

https://ki.se/media/223174/download?attachment

There is also a preprint version in English on:

https://doi.org/10.31124/advance.11907231.v1

Title:  Berard Auditory Integration Training: Paving the Way Back to Mainstream Education.

THE STOCKHOLM PROJECT 2005-07: THE HEARING EAR AND THE   LISTENING BRAIN

 Special Education – Föräldrar  

Statistiskt signifikanta förändringar- SU FöräldrarFöre Berard AIT (Inre fält)9 månader efter Berard AIT (Yttre fält)
1.Lyssna när maten är klar1765
2.Lyda och samarbeta10106
3.Lyssna och utföra uppgift33166
4.Skrivförmåga1393
5.Långtidsminne3145
6.Självförtroende1986
7.Viljestyrka1420
8.Sovrutiner1882
9.Kamratrelationer149

Special Education – Lärare  

Statistiskt signifikanta förändringar-SU LärareFöre Berard AIT (Inre fält)9 månader efter Berard AIT (Yttre fält)
1.Arbeta med hemläxor541
2.Delad uppmärksamhet: Lyssna och skriva2652
3.Delad uppmärksamhet:Lyssna under uppgift5261
4.Stressreaktion under uppgift2566
5. Oro och rädsla i skolan31119

Stockholm Sports Capacity Boost Project 2007

Sommaren 2007 genomfördes ett AIT – projekt I Stockholm, östra Stockholm, “Peak Performans-projektet”, ett sportprojekt för elever i två gymnasieklasser.

Projektet omfattade 30 ungdomar, 16 pojkar och 14 flickor I åldersgruppen 14-16 år som delades in i två grupper genom lottning, en experimentgrupp och en kontrollgrupp. Experimentgruppen genomgick AIT enligt Dr Berards protokoll, kontrollgruppen genomgick samma fysiska prov och tester som experimentgruppen men genomgick inte AIT programmet. Däremot erbjöds de att gå igenom AIT 3 månader efter projektets slut.

Följande tester utfördes:

1. MacKenzie Hand Eye Coordination Test (Hand-Öga-Koordination)

2. MacKenzie Ruler Drop Test (Reaktionstest)

3. MacKenzie Standing Stork Test (Balans och Koordination)

4. Cooper VO2 Max Test (Uthållighet)

5. MacKenzie Quick Feet Test (Snabbhet)

6. Sargent Jump Testi (Benstyrka 1)

7. MacKenzie Standing Long Jump Testi (Benstyrka 2)

8. MacKenzie Sit and Reach Test (Flexibilitet)

9. Stress Handling Test (Stresshantering)

10.Sport Competition Anxiety Test (Psykologisk Tävlingstest)

Med tanke på att flickor och pojkar inte delats upp i grupperna redovisas resultaten för hela AIT gruppen, flickor och pojkar sammantaget.

Mätningarna av testresultaten utfördes enligt Berardprotokollet 3 månader efter AIT.

Resultat:

 Test             Pojkar                          FlickorAnm%
  Före AIT Efter AIT  Före AITEfter AIT Totalt
sekunder126332733 24,5 
cm217,813,016,913,1(omvänd skala)22,5
sekunder324312836 28,8
m41900239418002232 25,0
sekunder54,33,44,93,9 20,0
cm652594653 14,2
m72,012,291,611,80 17,0
cm88,110,18,510,7 25,5
poäng94,56,24,96,7 39,0
poäng1027382939 37,5

Kliniskt projekt på 52 gymnasieelever, 2005,: Selvi B.Persson

Eleverna intervjuades före och efter Berardprogrammet och fick genom självskattning bedöma var på en skala 0 – 10 de befann sig före AIT (röd) och efter AIT (grön) med avseende på 12 variabler: koncentration vid uppgift jag gärna gör, koncentration vid uppgift som är ett måste, komma igång med uppgift, studiemotivation, arbetsminne, långtidsminne, stress vid prov/tentamen, självtillit, beslutsamhet och viljestyrka uthållighet, oro – rädslor, sömnrytm, störningar av omgivande ljud under uppgift. Totalt fick vi en genomsnittlig förbättring för alla elever på alla variabler med mer än 60 procent.

Iclal Ertas, Audiolog, 2006, 106 elever för akademisk performans.

106 elever ingick i ett kliniskt projekt och intervjuades före AIT (gult) och efter AIT (orange). 8 variabler användes och eleverna ombads att skatta de förändringar som skett.

De variabler som användes var koncentration vid uppgifter jag själv valt, uppgifter jag själv inte valt, examens/provstress, studiemotivation, tid att komma igång med uppgift, självförtroende, arbets- och långtidsminne, störningar av omgivande ljud under inlärning. Total förbättring i hela gruppen på 106 elever blev 63%.

Guy Berard, 1982: L’audition comportement égale, Maison Nueve, 1993 övers Hearing Equals Behavior, New Caanan Books.

Hearing Equals Behavior Updated and Expanded, 2016, eBooks2go, ISBN: 1618130358, 9781618130358

Bernard Rimland and Stephen Edelson 1993-2001: The Efficacy and Critiques of 28 reports:https://berardaitwebsite.com/wp-content/uploads/2019/06/28-Studies.pdf

Tore Duvner, 1998: ADHD, ISBN 9789147049134, Liber Books

Jane Madell, 1999: Auditory Integration Training:One Clinician`s View,

Long Island College Hospital and State University of New York, Brooklyn

Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 30, 371-377.

https://www.semanticscholar.org/paper/Auditory-Integration-Training%3A-One-Clinician%27s-Madell/45fdd21dc099c6e1d504e773cd3ac8dd0f26fa51

Wayne Kirby, 2000: The Effects of Auditory Integration Training on Children Diagnosed with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: A Pilot Study, Paper presented at the First Annual Congress of International Association of Berard Practitioners, Antwerp, Belgium, 2000.

Yvonne Sinninger & Barbara Cone-Wesson 2004: Assymetric cochlear processing mimics hemispheric specialization , DOI: 10.1126/science.1100646

Annabel Stehli, 2004:The Sound of a Miracle, ISBN: 0825305330, Beaufort Books

Britta Alin Åkerman & Lars Borazanci Persson, 2007, Örat Hör och Hjärnan Lyssnar-Utvärdering av Berardprogrammet AIT, https://ki.se/media/85264/download?attachment

Britta Alin Åkerman & Lars Borazanci Persson,2021 Uppföljningsrapport till Örat Hör-Hjärnan Lyssnar.

https://ki.se/media/223174/download?attachment

Luca Tommasi et al, 2009: Sides biases in Humans,PubMed: Doi: 10.1007/s00114-009-0571-4. Epub 2009 Jun 20.

Selvi B. Persson, Berard AIT Supports Memory Training Program,2013:https://berardaitwebsite.com/wp-content/uploads/2019/06/Memory-Study-final-7-25-16.pdf

Berard AIT International Broschure,2013.(Attachment 5)

Sally Brockett, 2014: Berard AIT Behavior Changes Related to Sewnsory Changes, https://berardaitwebsite.com/wp-content/uploads/2019/06/Berard-AIT-Behavior-Sensory-Changes-2-2014-1.pdf

Tamara Ryan, 2014: The Effects of Auditory Integration Training on Working Memory of Adults with Different Learning Preferences,

https://www.semanticscholar.org/paper/The-effect-of-auditory-integration-training-on-the-Ryan/2945b60f714bf13ef1a8cf94233782b9bc437d94

Faberi M., Lascioli A., Guerriero M., 2015: Berard AIT Method- ATTENTION DISORDERS AND BEHAVIOUR DISORDERS: A PILOT STUDY “Metodo AIT Berard e disturbi dell’attenzione e del comportamento”, Disturbi di Apprendimento e Didattica Inclusiva, vol.3, n. 2, dicembre 2015, pp. 145-153

Sezer Borazanci, 2015:Berard AIT Supports Speed Reading,

https://berardaitwebsite.com/wp-content/uploads/2019/06/SpeedRdgAbstract-Final-2017.pdf

Ayse Nur Badilli Solak, 2015, Akademisk Performans – Före AIT och Efter AIT

Klinisk studie – Akademisk performans 2015.

15 elever på gymnasienivå i Erzurum, Turkiet, ingick i denna studie. Eleverna ombads uppskatta var på skalan 0-10, de befann sig före och 6 månader efter Berard AIT programmet.

8 variabler, på en skala där 10 var bäst och 0 sämst, undersöktes : ”Fokusering under Uppgift i Skolan och vid Läxläsning”, Generell Uppmärksamhet”, ”Tid jag avsätter för läxläsning”, ”Uppmärksamhet/Lyssna under Lektion i Skolan”, ”Distraherad/Störd av Yttre Ljud vid Koncentration”, ”Tid för att Komma Igång med Läxuppgifter”, ”Aktiv under Lektion i Skolan genom att Räcka upp Handen”, ”Aktiv under Lektion i Skolan genom att Delta i Diskussioner”.

Totalt erhölls en genomsnittlig förbättring inom de 8 variablerna hos de 15 eleverna som lägst inom ” Aktiv under lektion i skolan genom att delta i diskussioner” med 34% och som högst inom ”Generell Uppmärksamhet” med 123%.

Norman Doidge, 2016: The Brain´s Way of Healing,Penguin Books, Kap 8.

Estate Sokhadze et al, 2016:

Electrophysiological and Behavioral Outcomes of Berard Auditory Integration Training (AIT) in Children with Autism Spectrum Disorder

2016, Appl Psychophys Biofeedback,DOI 10.1007//s10484-016-9343-z (Attachm 2)

Norman Doidge 2016,The Brain´s Way of Healing,Penguin Books, Kap 8.

Danielle Sacchinelli, 2017: https://www.sciencedaily.com/releases/2017/12/171206090611.htm

Berard AIT Supports Speed Reading Training Program 2015: :https://berardaitwebsite.com/wp-content/uploads/2019/06/SpeedRdgAbstract-Final-2017.pdf

Wang L, 2018: The Association of Auditory Integration Training in Children with ASD among Chinese:A Meta-Analysis.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30429234

Leila Al-Ayadhi,2018: Efficacy of Auditory Integration Training.

https://karger.com/mpp/article/27/1/23/204333

Impact of AIT on Transforming Growth Facroe B1 and its effects on children with ASD

Med Princ Pract (2018) 27 (1): 23–29.

https://doi.org/10.1159/000486572

Samuel Adeniyi, 2018: Effects of Auditory Integration Training and Acoupedic Therapy on Word Recognition on Children with Hearing Impairment

https://www.researchgate.net/publication/327396990_Effects_of_Auditory_Integration_Training_and_Acoupedic_Therapy_on_Word_Recognition_of_Children_with_Hearing_Impairment

Leila Al-Ayadhi, 2019: Impact of Auditory Integration Therapy (AIT) on the Plasma Levels of Human Glia Cell Line -Derived Neurotropic Factor in ASD, Journal of Molecular Neuroscience.

https://link.springer.com/article/10.1007/s12031-019-01332-w